Popracuj nad komunikacją- sztuka umiejętnego posługiwania się językiem

Dodano: 8 maja 2019
komunikacja

Większość ludzi w dzisiejszych czasach zarabia pieniądze nie pracą rąk (albo nie tylko), ale także musi coś przedstawiać, do czegoś przekonywać, sprzedawać, uczyć, negocjować, radzić, dyskutować, bronić czegoś, przepraszać, skarżyć się, upominać i rozmawiać. Aby osiągnąć sukces w tych dziedzinach, warto popracować nad swoimi sposobami porozumiewania się z innymi, czyli sztuką umiejętnego posługiwania się językiem.

Ogranicz komunikat „ja”

Okazuje się, że mówimy „ja”, „mnie”, „mój” od 4 do 8 razy na minutę. Sami często tego nie zauważamy. Jeśli używamy tych słów ponad 6 razy na minutę, to (jak odkryli naukowcy z niemieckiego Uniwersytetu w Mainz) słuchacz zaczyna nas uważać za osobę egocentryczną, podczas gdy poniżej 2 razy – za sympatyczną.

Nasza wskazówka: Trener sprzedaży i autor poradników Klaus Fink zaleca, by przeprowadzić szybki test na „zakażenie komunikatem ja”. Jak nagrałbyś się na poczcie głosowej. Czy mówisz „nie mogę teraz odebrać, oddzwonię, dziękuję”? lepiej zbuduj tekst na innych komunikatach. „Miło, że dzwonisz. Jeśli nagrasz się po sygnale dźwiękowym, to otrzymasz telefon zwrotny tak szybko, jak to możliwe.”  

Zwiększ swoją siłę reakcji

Warto zmniejszyć liczbę komunikatów „ja” podczas rozmów sprzedażowych, konsultacji i spotkań.

Nasza wskazówka: Zaproś partnera lub kolegę z pracy do „sparingu” i razem zmieniajcie komunikaty „ja” na komunikaty „ty”. Poprawiajcie siebie nawzajem, jeśli któreś z was użyje komunikatu „ja”. Na przykład zamiast mówić: „Pokażę ci”, powiedz: „Wyobraź sobie.” Zamiast: „Daję” – „Dostajesz.” Zamiast: „Obiecuję” – „Masz to jak w banku.” Zamiast: „Proszę cię” – „Masz wybór pomiędzy...” Zamiast: „Jestem przekonany” – „Możesz być pewien, że...” itd.

Zadawaj pytania

Chcesz czytać dalej? Podoba ci się ten artykuł? Zwróciłeś na coś uwagę? Te pytania niczego nie wnoszą, ponieważ są zamknięte, można na nie odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”. Rozmówca czuje się, jakby wypełniał nudny formularz, który ktoś bezczelnie podsuwa mu pod nos i każe zakreślić jedną z opcji. Okazuje się, że 80 proc. wszystkich pytań to zabójcy konwersacji!

Nasza wskazówka: Jeśli zadajesz komuś pytanie, wyobraź sobie arkusz odpowiedzi. Nie zadawaj takiego, które będzie miało tylko trzy pola „tak”, „nie” i „nie wiem”. Zdecyduj się na takie, które będzie miało pod sobą puste miejsce i zachęcaj, by rozmówca je wypełnił. Wykorzystuj emocje, a pytania formułuj obrazowo. Na przykład: co do tej pory miało dla ciebie szczególne znaczenie w tym artykule? Co sprawiło, że się uśmiechnąłeś? Jacy ludzie przyszli ci wtedy do głowy?  

Kolorowe znaki interpunkcyjne

Pamiętaj, że idealna rozmowa polega na zachowaniu równowagi między słuchaniem i mówieniem. Żeby nie zajmować zbyt dużo czasu potokiem słów, warto zapamiętać prosty trik.

Nasza wskazówka: Podczas rozmowy wyobrażaj sobie kolorowe znaki interpunkcyjne. Kropki są małe i czerwone, wykrzykniki duże i również czerwone, znaki zapytania ogromne i świecą na czerwono. Każdy z nich jest dla ciebie znakiem STOP. Wtedy powinieneś się zatrzymać i zwrócić uwagę na dalszy ruch. Teraz druga osoba ma szansę na wypowiedź. Wiele osób w trakcie rozmowy stale przejeżdża przez znaki STOP, a to stanowi olbrzymie zagrożenie dla płynnej komunikacji.  

Błyskotliwa riposta

Czy ten artykuł nie jest dla ciebie za trudny? Auć! To nie było miłe pytanie. Rozmowa nie zawsze jest spokojna i przyjazna. Czasem rozmówca cię zaatakuje, zrani lub obrazi. Nawet jeśli było to tylko delikatne popchnięcie, teraz jesteś przygotowany. Sztuka operowania językiem polega na eleganckim odbiciu ataku, bez agresji. Daj rozmówcy wyraźnie do zrozumienia, że nie wszystko mu wolno, że nie wejdzie ci na głowę i nie zdominuje dialogu. To się nazywa błyskotliwa riposta. Nawiasem mówiąc: wszyscy wpadają na ripostę idealną, ale za późno! Zwykle przychodzi nam ona do głowy nawet po 3 minutach.

Nasza wskazówka: Najlepiej skłonić rozmówcę do myślenia i uśmiechać się do niego jednocześnie. Pokazujesz tym samym, że jesteś w stanie śmiać się też z siebie. Aby wpaść na właściwą odpowiedź w odpowiednim czasie, potrzebujesz kilku przygotowanych standardowych odpowiedzi. Szukaj wśród wypowiedzi mądrych osób. Atakujący: „Praca zespołu jest nijaka.” Odpowiedz: „Nie bój się, potrafimy podgrzać atmosferę pracy.” Atakujący: „Nigdy nie doświadczyłem takiego traktowania, jak tu!” Odpowiedz: „Nie będziemy więc celować jeszcze wyżej, obiecuję!”