Następujące mocne strony mogą wraz z wiekiem stać się jeszcze silniejsze:
• znajomość specyfiki firmy,
• rutyna i praktyka,
• poczucie odpowiedzialności,
• obowiązkowość,
• dokładność,
• niezawodność,
• opanowanie,
• otwartość na innych ludzi, umiejętność patrzenia z ich perspektywy,
• właściwa ocena własnych granic,
• rozsądek
Następujące cechy mogą wraz z wiekiem słabnąć:
• wzrok i słuch,
• zdolność długotrwałego skupienia uwagi,
• pamięć krótkotrwała,
• odporność na stres oraz fizyczne i psychiczne obciążenia,
• siła i wytrzymałość,
• szybkość.
Motywacja jest kluczowym czynnikiem
Motywacja i szacunek kształtują naszą wydajność – zarówno w pozytywnym, jak i w negatywnym znaczeniu. Im bardziej starsi pracownicy będą doceniani w pracy, tym lepiej będą wykonywać swoje obowiązki. Albo odwrotnie: jeśli ktoś codziennie słyszy, że jest „starym próchnem“, tak też się zachowuje. Kwestia wieku jest więc kwestią głowy.
Inne czynniki, które poprawią twoją zdolność do pracy, czyli zdolność człowieka do skutecznego wykonywania swoich obowiązków zawodowych to zwiększenia aktywności fizycznej i ograniczenie monotonnych czynności.
To Ci pomoże
Istnieją pewne środki, które na pewno okażą się pomocne w podniesieniu swoich kwalifikacji, np. odpowiednie szkolenia, czy coaching z udziałem lekarza medycyny pracy lub odpowiednio przeszkolonego konsultanta mogą dostarczyć ci cennych informacji i wskazówek.
Tak sobie ułatwisz pracę:
- Instrukcje dotyczące pracy i programy komputerowe wydrukuj sobie w wersji z dużymi literami, aby łatwo je było odczytać.
- Sprawdź oświetlenie. Musi być odpowiednio zaprojektowane – starsze oczy potrzebują więcej światła.
- Przebieg pracy musisz mieć tak zaplanowany, aby nie trzeba było zbyt często dźwigać ciężkich ładunków, a także unikać częstego schylania się i zginania.
- Unikaj hałasu, w trakcie pracy możesz używać specjalnych słuchawek. Duże biura o wysokim poziomie hałasu mogą oznaczać czysty stres dla starszych pracowników. Dotyczy to zresztą nie tylko starszych osób.
Zadbaj o to, aby:Unikaj abstrakcyjnego uczenia się.