Prezentuj fakty
Stań się dobrym przywódcą
„Przywództwo” zbyt często kojarzy się z presją, przymusem i skomplikowanymi wzorcami myślowymi. Wreszcie jednak eksperci ds. zarządzania odkryli, jak je ułatwić. Opisane poniżej zasady mają zastosowanie w przypadku każdej sytuacji, w której trzeba wykazać się umiejętnościami przywódczymi. Dobrymi przywódcami mogą przecież być zarówno rodzice, jak i prezes zarządu.
Wyjaśniaj dokładnie, o co chodzi. Nie zatajaj żadnych informacji. Mów prosto, nie używaj żargonu. Wyjaśniaj również sytuację finansową. Komunikuj się z pracownikami w możliwie najbardziej bezpośredni sposób, twarzą w twarz, ograniczając liczbę maili i rozmów telefonicznych.
Rozwijaj wizje
Same fakty tak naprawdę nikogo nie motywują. Obudź entuzjazm w ludziach, budząc go w sobie. Maluj słowami wizję osiąganego celu. Rób to w trzech wymiarach. W jaki sposób? Nie mów: „I wtedy będziemy świętować”, a raczej: „Potem pójdziemy do tej nowej włoskiej restauracji i zjemy wielką pizzę”.
Dawaj wolność
To nasz rozmówca powinien sformułować poszczególne, pojedyncze kroki, a nie my. Najlepiej podczas rozmowy z nami. Uzyskaj szczegółowy opis tego, co druga osoba zamierza zrobić i kiedy. Poprawiaj tak mało kwestii, jak to tylko możliwe. Spraw, by poczuł się tak, jakby sam doszedł do rozwiązania problemu.
Podaruj zaufanie
Przyczyną większości komplikacji w życiu jest brak zaufania Administracja państwowa nie ufa obywatelom dlatego tworzy olbrzymie ilości przepisów. Administracja w firmach też jest skomplikowana, gdy jeden dział nie ufa drugiemu. Pozbądź się form kontroli i biurokracji. Sprawdź, czy wynikające z tego uproszczenia są rzeczywiście wykorzystywane tak nieuczciwie, jak wierzą pesymiści.
Zaufaj intuicji
Nie wierz za mocno w oceny, audyty lub systemy informacji zwrotnej. Przekształcają przywództwo w biurokrację. Poznaj swoich pracowników i ich sposób pracy na co dzień, wykształć swój własny obraz ludzi, którzy cię otaczają.
Wybierz metodę prób i błędów
Fakty są i pozostają nieprzejednane w każdym zawodzie związanym z procesami decyzyjnymi. Stosuj zasadę: „Zamiast niekończących się dyskusji, działaj, spróbuj czegoś nowego i w razie potrzeby popraw.” Aby to zrobić, należy jednak najpierw przygotować się na przekazanie prawdziwej odpowiedzialności osobom, które wypróbują nasz nowy pomysł.
W przypadku trudności
Nie ma przywództwa bez konfliktów. Poznaj swojego rozmówcę. Zawsze bądź otwarty na kompromisy. Ale tylko wtedy, gdy pozwolą ci one szybko dojść do porozumienia. W przeciwnym razie pozostań osobą decyzyjną. Jednocześnie oszczędź drugiej osobie upokorzenia. Nie doprowadzaj do sytuacji, w której ktoś opuszcza twój pokój z poczuciem przegranej. Pamiętaj, że z konfliktów może wyłonić się nowa energia.
Nagradzaj – nawet pomiędzy zadaniami
Pochwała i docenianie innych to najprostsze zasady przywództwa i zarządzania. Dobrzy menedżerowie lubią nagradzać drobnymi rzeczami: przekąską dla całej grupy, bukietem kwiatów – podarowane w odpowiednim miejscu i czasie mogą zdziałać cuda. Najlepszy czas to „tuż przed kryzysem”. Popracuj nad rozpoznawaniem, kiedy ktoś może czuć się źle i zadziałaj odpowiednie wcześnie. Od czasu do czasu zaznaczaj, że lubisz pracować z ludźmi. W dłuższej perspektywie czasowej działa to lepiej niż premie finansowe, o których pamięć szybko znika.
Pochwała nic nie kosztuje, a długo pozostaje w pamięci. Dlatego zadzwoń teraz do kogoś, z czyjej pracy byłeś niedawno zadowolony. Jeśli rozmówca się uśmiechnie, ciesz się jego radością.