Dlaczego warto negocjować umowy?

Adrian Kowarzyk

Autor: Adrian Kowarzyk

Dodano: 12 marca 2019
Fotolia_126387387_Subscription_Monthly_M

Klienci sieci komórkowych czy operatorów telewizyjnych stosunkowo rzadko podchodzą do negocjacji warunków umowy, godząc się bądź nie, na warunki zaprezentowane przez przedstawiciela handlowego. Prawdopodobnie podyktowane jest naturalną niechęcią do negocjacji (zupełnie normalnych choćby w kulturze arabskiej) oraz przekonaniem, że ceny zarówno prezentowane przez rozmówcę, jak i te zawarte na stronie są cenami ostatecznymi. Otóż nie!

W 3 prostych krokach wyjaśnię, w jaki sposób możemy wynegocjować niższe stawki za daną usługę bądź bardziej zaawansowane pakiety w tej samej cenie!

1. Poznaj oferty na rynku

Kończy Ci się umowa z dotychczasowym operatorem? Jesteś zalewany telefonami w celu przedłużenia umowy? Zazwyczaj dotychczasowy operator nie zaproponuje Ci “super oferty”, gdyż działy sprzedaży wychodzą z dziwnego założenia, że ważniejsze jest „złapanie” nowego klienta, niż zatrzymanie aktualnego. Bierze się to stąd, że często nie chce nam się kombinować, porównywać ofert i dla wygody — trwamy od lat przy jednym usługodawcy. To błąd!

W momencie otrzymania oferty czy to od operatora telefonii komórkowej, czy telewizji — poprośmy o przesłanie oferty na maila i umówmy się na telefon za 2-3 dni. Po co? W tym czasie poznamy oferty innych operatorów i porównamy je ze sobą. Polecam kontakt z 2-3 innymi podmiotami w celu poznania podobnych usług i porównania ceny. Prawdopodobnie otrzymamy lepszą propozycję niż u dotychczasowego operatora. Nigdy nie zgadzamy się na pierwszą propozycję, zawsze umawiamy się na kolejną rozmowę. Gdy mamy już 2-3 inne oferty, nadchodzi czas na negocjacje z dotychczasowym operatorem.

2. Negocjuj

Pamiętaj, że to ty jesteś panem sytuacji. Na nic się nie musisz zgadzać, rozmówca jest dla ciebie, a nie ty dla niego. Zaprezentuj mu lepszą ofertę otrzymaną od konkurencji i zapytaj, czy ma kontrofertę. Jeśli stwierdzi, że nie może zaproponować nic więcej, to jest moment, w którym dziękujesz za rozmowę. Jeśli zaproponuje coś od razu, poproś o telefon następnego dnia, gdyż ważne jest, abyś porównał na spokojnie nową propozycją z dotychczasowymi a ponadto lepiej nie podejmować decyzji impulsywnie — zazwyczaj się na nich traci.

Istnieje duża szansa, że gdzieś pomiędzy w grę wejdzie jeszcze inna osoba. Czasem operatorzy podstawieni pod ścianę decydują się jednak utrzymać cennego klienta, w tym celu może zadzwonić do Ciebie osoba pracująca w… dziale utrzymania klienta. Prawdopodobnie oferta, którą od niej otrzymasz, będzie na tyle dobra, że dalsze negocjacje nie będą już potrzebne. Pamiętaj jednak! Jeśli przyjmiesz ofertę podczas pierwszej rozmowy z punktu 1, nie dajesz swojemu dotychczasowemu operatorowi szansy na potraktowanie cię na innych warunkach. Dlatego tak ważne jest niegodzenie się na 1 ofertę i pokazanie, że konkurencja oferuje więcej.

3. Podsumuj możliwości

Rozważ czy lepsza jest druga oferta (czasem nawet trzecia) zaproponowana przez dotychczasowego operatora, czy może jednak skorzystać z możliwości przejścia do innego? Może tańszy telefon, 6 miesięcy bez abonamentu, dodatkowe pakiety bądź czas trwania umowy rekompensuje wybór innej oferty? Tu już decyzja należy do Ciebie, jednak zapewniam, że ostatecznie dzięki negocjowaniu, nawet jeśli miałoby trwać ponad tydzień (tyle może trwać przerzucanie się operatorów lepszymi ofertami) - zawsze będziesz miał najlepsze możliwe w tym momencie warunki. Powodzenia i udanych negocjacji!

Adrian Kowarzyk

Autor: Adrian Kowarzyk

Psycholog, dziennikarz, redaktor naczelny i wydawca lokalnego czasopisma „Mamy Ochotę”. Współautor kilku książek. Prywatnie amator sportu, nowych technologii i dobrej muzyki. W wolnych chwilach słucha winyli i planuje podbój kosmosu, w międzyczasie tworząc swoją pierwszą autorską powieść.
Słowa kluczowe:
abonamentnegocjacjeumowa