Typowy błąd: wielu ludzi porządkuje swoje otoczenie i w głębi duszy wierzy, że ich wysiłek nie ma sensu.
Nasza rada: przeciwstaw się temu! Zwizualizuj sobie, jak pięknie uporządkowane będzie Twoje mieszkanie lub stanowisko pracy nawet za rok. Nie bierz przykładu sam z siebie, lecz postaw sobie za wzór dobrze zorganizowane firmy: Twój bank czy gabinet lekarski.
Jak na stałe uporządkować miejsce pracy i dom?
Nic tak nie upraszcza Twojego życia, jak odpowiednia organizacja przedmiotów, z jakimi masz do czynienia w domu i w pracy. Porządek nie jest kwestią obowiązku, moralności lub szczególnego daru. W dużej mierze zależy od znajomości kluczowych technik. Dotyczą one biurka, mebli, a także piwnicy lub szafy z ubraniami. Porządek możesz wprowadzić prawie wszędzie, a jak się okazuje, zachowanie odpowiednich technik pozwala Ci na uniknięcie ciągłego i żmudnego sprzątania.
Typowy błąd: podczas porządkowania wymyślasz wspaniały, nowy system, co gdzie ma się znajdować, a później nie pamiętasz co dokładnie zmieniłeś. Nawet jeśli dzieje się tak tylko z kilkoma z wielu pomysłów, wpuszczasz do domu starą rutynę.
Nasza rada: oznacz wszystko, aby nawet niewtajemniczona osoba mogła znaleźć każdy przedmiot. To daje Ci możliwość pomagania innym w utrzymaniu porządku. Niech zmotywuje Cię np. tabliczka „koperty A4” na półce zamiast stosu koszulek i innych przedmiotów. Ponadto (na pierwszy rzut oka być może wydaje się to zbyt drobiazgowe) etykietowanie wszystkich pojemników i miejsc do przechowywania mówi Ci podświadomie: „Wow, wykonałem całkiem dobrą robotę!”
Typowy błąd: po sprzątaniu stworzyłeś mnóstwo wolnego miejsca, puste segregatory, opróżnione szuflady. Entuzjastycznie wypełniasz nowo utworzoną przestrzeń niezorganizowanym bałaganem - i szybko wszystko znów jest pełne.
Nasza rada: widoczna pustka i przestrzeń mogą wbrew pozorom działać uspokajająco. Postaraj się docenić swój porządek, pozostawiając puste przestrzenie w niektórych miejscach. Z takim podejściem nauczysz się cieszyć pustą przestrzenią. Pomyśl z jaką lekkością będziesz mógł odetchnąć, gdy zobaczysz uporządkowane miejsce w swoim otoczeniu.
Typowy błąd: zaciśnięte na siłę lub przepełnione szafy, niepraktyczne otwarte pudełka, a nawet trudno dostępne notatki, czy pojemniki na przyprawy, powodują blokadę w Twojej podświadomości.
Efekt: nie umieszczasz przedmiotu na swoim miejscu, ale odkładasz go „byle gdzie”. Jeśli zdarzy się to kilka razy, Twój piękny porządek znika. Nasza rada: zafunduj sobie ładne pojemniki, lekko pracujące segregatory (albo naoliw stare), oraz inne akcesoria przydatne do przechowywania, których będziesz używać z przyjemnością.