Savoir vivre w samolocie- dlaczego warto być miłym dla personelu w samolocie

Dodano: 7 czerwca 2019
samolot

 

Personel w samolocie to nie tylko obsługa. To oni dbają o to, byś wystartował o czasie i są przede wszystkim odpowiedzialni za bezpieczeństwo pasażerów. W razie wypadku stewardesa może uratować ci życie! Zapytaliśmy stewardessy, w jaki sposób można im ułatwić ich codzienną pracę. W ten sposób wszyscy przyczynimy się do tego, że wylądujemy spokojnie, o czasie i bezpiecznie. Dla uproszczenia będziemy mówić w formie żeńskiej, ale zawsze bierzemy też pod uwagę stewardów.

 

Jako stewardesa musisz tylko rozdawać pasażerom napoje i orzeszki ziemne z uśmiechem na twarzy i możesz podróżować po całym świecie. Tak jednak nie jest. Ta praca to coś więcej, niż myślą młodzi ludzie o zawodzie stewarda lub stewardessy.

Witamy na pokładzie!

Tak wygląda standardowe wsiadanie na pokład samolotu: jeden pasażer po drugim w milczeniu przechodzi obok przyjaznej obsługi lotu. Tak samo jest z wysiadaniem.

Nasza wskazówka: Traktuj słowo pasażer poważnie. Jesteś gościem, a personel to gospodarze. Jeśli przywitasz się dostatecznie głośno i wyraźnie, możesz zapoczątkować reakcję łańcuchową pozytywnych emocji. Zawsze stosuj najprostsze „Dzień dobry/dobry wieczór”. W tym wypadku nie ma czasu na krótką rozmowę, ponieważ wszyscy chcą sprawnie wejść na pokład.

Pomagaj
Personel pokładowy jest stale pod presją czasu. Oprócz rutynowych czynności (zamykanie luków bagażowych, wydawanie instrukcji bezpieczeństwa, podawanie napojów i posiłków) musi on również uwzględniać życzenia i problemy poszczególnych pasażerów.

Nasza wskazówka: Pakując bagaż podręczny do luku nad siedzeniami, stań tak, by nie blokować dalszego przejścia. Oszczędzaj cenne miejsce na górnej półce, umieszczając kurtkę i resztę ubrań na większych walizkach, zamiast obok nich. Skorzystaj z toalety na lotnisku, zamiast przeciskać się obok wózka z przekąskami i napojami kilka minut po starcie. Zaproponuj zamianę miejsc, jeśli dzięki temu kilkuosobowa rodzina będzie siedziała obok siebie lub dwumetrowa osoba będzie miała więcej miejsca na nogi.

Słuchaj uważnie
Obowiązkowe instrukcje bezpieczeństwa denerwują w szczególności osoby często latające samolotem. Niektórzy wtykają słuchawki do uszu, inni zaczynają rozmowę z sąsiadem. Jeśli skupisz się na słuchaniu, wyjdziesz na nowicjusza.

Nasza wskazówka: Nawet jeśli słyszałeś te instrukcje wielokrotnie, nic nie stoi na przeszkodzie, by skupić się na trzy minuty. Jeśli przychodzisz do kogoś w gości, to nie rozmawiasz z kimś innym, gdy gospodarz wyjaśnia wszystkim gdzie są toalety i zapas piwa. A poza tym, czy na pewno wiesz, co należy zrobić w nagłych wypadkach?

Nie sprawiaj problemów
Chociaż wybór jedzenia i picia zależy od linii lotniczych i długości trasy, większość pasażerów wie, czego chce, zanim w ogóle zostanie o to zapytana.

Nasza wskazówka: Nie każ personelowi zgadywać, na co masz ochotę. Mów dokładnie, czego chcesz: „Poproszę kawę z mlekiem, ale bez cukru.” albo „Jedną colę light bez lodu poproszę”.

Zamiast napiwków
Gospodarz przyjmujący gości dostaje prezenty, kelnerzy dostają napiwki, a stewardessy nie dostają nic.

Nasza wskazówka: Na początku lub na końcu lotu wręcz im coś drobnego. Alternatywą dla herbatników i pralinek są suszone owoce i orzechy. Na lotnisku zaopatrzyłeś się w czasopisma? Zaproponuj, by poczytały w czasie lotu.

Dziękuję bardzo!
Obsługa lotnicza cierpliwie opiekowała się twoją matką lub uspokajała agresywnego współpasażera? Zrobisz im wielką przysługę, jeśli pochwalisz ich w mailu do pracodawcy.

Nasza wskazówka: Wszystkie linie lotnicze oferują w tym celu formularz kontaktowy online. Podziel się swoją opinią. Zawsze wpisuj numer lotu i zanotuj nazwisko osoby, która cię obsługiwała. Jeśli chcesz poznać dane stewardessy, podaj jej powód, a na pewno się uśmiechnie.