Jeśli padniemy ofiarą ataku i stracimy pieniądze zgromadzone na koncie, należy jak najszybciej powiadomić bank o kradzieży. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie infolinii banku. Od tego momentu to bank zajmie się ustaleniem tego, jak doszło do złamania zabezpieczeń. Automatycznie przeprowadzi właściwe dochodzenie w tej sprawie, analizując zarówno własne działania, jak i nasze podejście do tej sprawy. Poinformowanie banku o całej sytuacji jest szczególnie istotne również ze względu na to, że może on zablokować wykonanie kolejnych operacji, a nawet cofnąć niektóre przelewy i zlecenia
Co zrobić, gdy padniesz ofiarą cyberataku? Jak się bronić przed zhakowaniem konta?
W dobie powszechnego dostępu do internetu, wraz z rozwojem możliwości bankowości mobilnej pojawia się coraz więcej zagrożeń. Co prawda, banki i instytucje finansowe starają się, jak mogą, by nie paść ofiarą hakerów, mimo to takie sytuacje się zdarzają. Co zrobić, gdy padniemy ofiarą cyberataku?
Kolejnym krokiem jest poinformowanie policji o cyberataku. Dlaczego jest to takie ważne? Policja może skorzystać z niektórych środków przymusu, którymi nie dysponuje bank. Co więcej, dany atak może mieć powiązanie z innymi działaniami, pozwoli więc na ustalenie przebiegu całej sprawy, a także zwiększy prawdopodobieństwo tego, że bank przychylnie spojrzy na twoje zgłoszenie.
Na koniec złóż reklamację w banku. Zrobić to można osobiście w oddziale, telefonicznie, mailowo albo listownie. Wybór należy do ciebie! Z pewnością kontakt osobisty z przedstawicielem banku będzie najskuteczniejszy, uzyskasz wtedy pewność, że reklamacja została przyjęta. Warto zadbać o potwierdzenie przyjęcia reklamacji, nawet o zwykłe potwierdzenie pisemne od przedstawiciela banku.
Pamiętaj, że tak czy inaczej, każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Oznacza to, że w zależności od twoich działań i rodzaju ataku, bank może przyznać ci rację lub stwierdzić, że do ataku doszło przez twoje zaniedbanie. Liczne przykłady pokazują jednak, że to bank jest zobowiązany do zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa twoich finansów.
Nawet jeśli cyberatak nigdy cię dotknął, to warto przestrzegać kilku podstawowych zasad:
· nie podawaj nikomu niepowołanemu danych do swojego konta;
· strzeż swojego numeru PIN;
· nim skorzystasz z bankowości elektronicznej, upewnij się, że na pewno jesteś na stronie swojego banku;
· nie korzystaj z publicznych (i niezabezpieczonych) sieci WiFi;
· nie klikaj w podejrzane linki, które rzekomo mają przekierować nas do płatności, takie linki często różnią się pojedynczymi literami i znakami graficznymi;
· w razie jakichś wątpliwości, kontaktuj się z bankiem – w przypadku lotów samolotem wiele usterek zauważają pasażerowie, bądź zatem takim nadwrażliwym pasażerem, w końcu chodzi tutaj o twoje pieniądze.