Rys. 1. Ten e-mail wygląda na wysłany przez bank, ale to tylko zamaskowana próba oszustwa.
Treść wiadomości prezentuje się naprawdę przekonywająco. Zawarte jest w niej ostrzeżenie o podejrzanych działaniach. W wiadomości e-mail jesteś proszony o odblokowanie konta.
Jak zareagować poprawnie, kiedy otrzymasz podobną wiadomość: nie reaguj na takie żądania, klikając na znajdujące się w mailu przyciski. Natychmiast usuń wiadomość e-mail! Regułą jest, że Twój bank nigdy nie prosi Cię za pośrednictwem e-maila, abyś potwierdzał swoje dane lub odblokowywał kartę!
Po tych 3 cechach rozpoznasz wiadomość e-mail zawierającą phishing:
Cecha 1: Większość wiadomości e-mail zawierających phishing na pierwszy rzut oka nie różni się niczym od oficjalnych wiadomości. Jednak przy bliższym przyjrzeniu się dostrzeżesz błędy ortograficzne lub zdania napisane niepoprawną stylistycznie polszczyzną.
Cecha 2: Treść e-maila typu phishing ma na celu wywołanie strachu i zaniepokojenia. Tak więc możesz przeczytać groźby o zablokowaniu konta lub karty kredytowej czy też kar pieniężnych.
Cecha 3: W wiadomości, próbującej wyłudzić informacji, zawsze pojawia się link lub przycisk, na który musisz kliknąć. Jednak za tym kryje się nie tylko niebezpieczeństwo, że w ten sposób zostaną wykradzione dane dostępu lub hasła. Może się również zdarzyć, że na Twój komputer zostanie ściągnięty złośliwy program, mimo że tego nawet nie zauważysz.
Skutecznie unikaj wiadomości e-mail rozsyłanych przez oszustów
Phishing to wciąż powszechna metoda oszustwa, która ma celu uzyskania danych, używanych do logowania do internetowego konta bankowego. Od niedawna w sieci krąży e-mail, którego nadawcą pozornie wydaje się być oddział kasy oszczędnościowej.
Dla własnego bezpieczeństwa powinieneś z najwyższą ostrożnością podchodzić do e-maili, które otrzymujesz z banku. Każdy, który wymaga od Ciebie kliknięcia na link, ma na celu oszustwo. Natychmiast usuń taką wiadomość e-mail.