Uwierz w swój potencjał twórczy
Marcin maluje akwarelami w wolnym czasie? Twoja przyjaciółka Patrycja umiejętnie urządziła swoje mieszkanie? Sąsiedzi tworzą razem rodzinny zespół muzyczny? Możesz ich za to podziwiać, ale nie musisz się do nich porównywać.
Nasza wskazówka: Odkryj swój własny wyraz kreatywności. Pomoże ci zapytanie bliskich ci osób o mocne strony twojej twórczości. Na przykład: Opracowywanie ustawienia na regałach, gdy w pokoju brakuje miejsca... sugerowanie ekspedientce w kwiaciarni z jakich kwiatów powinien być bukiet... tworzenie smacznego posiłku z tego, co masz w lodówce... rzucanie pomysłami przy pisaniu wiersza na okrągłą rocznicę...
Odkryj swoją motywację
Amerykańska autorka Meta Wagner, która wykłada pisanie na Uniwersytecie w Bostonie, wyróżnia 5 typów kreatywnych ludzi. Przyporządkuj siebie do któregoś z nich!
1. Gwiazdy chcą zaimponować innym ludziom i pragną oklasków oraz uznania.
2. Artyści lubią pracę twórczą. To wszystko, czego potrzebują.
3. Łamacze konwencji chcą przekraczać granice i tworzyć rzeczy niestworzone.
4. Wrażliwi wyrażają poprzez sztukę swoje najgłębsze uczucia oraz doświadczenia.
5. Ratujący świat chcą we wszystkim, co robią, widzieć głębszy sens.
Nasza wskazówka: Wykorzystaj to, jakim typem jesteś! Jak to zrobić?
Jako gwiazda
Możliwości jakie dają media społecznościowe są dla ciebie czymś wspaniałym. Pokaż swoją twórczość w Internecie. Prezentuj swoje zdjęcia na Instagramie lub Flickrze, publikuj swoje najlepsze, wymyślone przez siebie przepisy na portalu kulinarnym lub publikuj nagrania swojego zespołu na YouTube.
Nasza wskazówka: Nie porównuj się z najlepszymi. Niech będą twoją inspiracją! Każda forma sztuki to ogromne pole, w którym znajdzie się miejsce dla wielu osób.
Jako artysta
Zainwestuj w rzeczy, które sprawiają, że przyjemność z twórczości będzie jeszcze większa – bardziej stabilna sztaluga, lepszy ustnik do klarnetu, czy profesjonalna patelnia do ryb. Rozszerz swój repertuar – jeśli tworzysz fantastyczne desery, może jesteś też w stanie ugotować niesamowite dania główne. Nie „sprzedawaj” swoich usług poniżej ich wartości. Nawet jeśli po prostu sprawia ci radość goszczenie innych i robisz to regularnie, pozwól od czasu do czasu zaprosić się do restauracji lub na koncert.
Nasza wskazówka: Spotkaj się z ludźmi, którzy znają się na obszarach graniczących z twoją specjalizacją. Pozwól na przykład muzykowi-hobbyście napisać muzykę do twojego wiersza.
Jako łamacz konwencji
Połącz różne techniki, składniki, motywy. Ugotuj coś „hindusko-wegańskiego”. Pokaż na zdjęciu motyw główny w niekonwencjonalny sposób. Udekoruj swój salon nie tylko pięknymi kwiatami, ale wykorzystaj również lustra lub niezwykłe dzieła sztuki. Uzupełnij tekst kartki z życzeniami słowami obcojęzycznymi.
Nasza wskazówka: Jako osoba, która opiera się utartym schematom, łatwo możesz rozpoznać innych nonkonformistów. Możecie nawzajem się inspirować.
Jako osoba wrażliwa
Wyrażaj całą gamę swoich emocji – radość i smutek, emocje i wewnętrzny spokój. Nie fotografuj jedynie ładnych budynków, ale również brzydkie zakątki miasta. Stwórz playlistę piosenek dla wszystkich stanów emocjonalnych i śpiewaj do odpowiednich utworów, w zależności od nastroju. Wypróbuj, jak smakuje to samo danie z różnymi przyprawami.
Nasza wskazówka: Nawet jeśli nie zależy ci na uznaniu, nie trzymaj swojej twórczości tylko dla siebie. Niezależnie od tego, czy myślisz o zmarłym przyjacielu w kręgu przyjaciół, czy siedzisz ze znajomymi i świetnie się bawisz – pokaż to odpowiednią piosenką.
Jako osoba ratująca świat
Jest wiele obszarów, w których wsparcie wolontariuszy będzie mile widziane. Niezależnie od tego, czy jest to projektowanie plakatów dla inicjatywy obywatelskiej, dekorowanie kościoła w twojej okolicy, czy też tworzenie popołudniowych warsztatów dla dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji rodzinnej. Zaproponuj wykorzystanie swoich umiejętności twórczych.
Nasza wskazówka: Jeśli wykorzystujesz swoją kreatywność wyłącznie do „wyższych celów”, ich wewnętrzne źródło wysycha. Nie używaj długopisów lub Photoshopa tylko wtedy, gdy projektujesz plakaty dla inicjatyw obywatelskich. Nie gotuj z fantazją jedynie, gdy gotujesz dla kogoś. Rób to również dlatego, że się tym cieszysz!