Poznaj 7 sposobów na odzyskanie radości z pracy

Autor: Ruth Drost-Hütt

Dodano: 21 stycznia 2019
73416573272635441d5673cbfccd777726da7664-large

Choć często skarżymy się, że wakacje były za krótkie, zwykle wracamy po urlopie pełni energii do pracy. Ale niestety ten stan rzeczy  nie trwa długo. Znów wracasz do codzienności żyjąc od weekendu do weekendu i wakacji do wakacji? Można tego uniknąć! Ustaw kurs na sukces!

Zabierz się za drobne sprawy Często drobne, irytujące rzeczy, powtarzające się w nieskończoność, psują nam humory w pracy. Brudny dywan pod biurkiem. Koleżanka przechowuje wspólne pliki w złym folderze na serwerze. Nie masz własnego klucza do archiwum. Nie daj się takim drobiazgom!

Skorzystaj z wolności twórczej Nawet jeśli czujesz się jak mały trybik w wielkiej maszynie, a twój szef twoim zdaniem powinien nazywać się Kontrolski, gdzieś tam jest miejsce na twórczość. Często w firmie trzeba coś zrobić, ale nikt nie określa dokładnie jak. Raport może mieć formę nudnego, czarno-białego pliku, a może warto wstawić tam przykuwające oko wykresy? Z klientem możesz umówić się w biurze lub w wygodnym dla niego miejscu. Tęsknisz za nowymi wyzwaniami? Kierownicy często nie wiedzą, kto z pracowników chciałby się podjąć nowych zadań. Nie bój się pokazać, że jesteś nimi zainteresowany!

Kieruj się sercem Dla kogo bije twoje serce? Dla rodziny? Dla przyjaciół? Ogrodu, modeli kolejek, a może kolekcji monet? Dla festiwalu, który co roku pomagasz organizować? A może dla projektu ochrony środowiska? Zrób listę i sprawdź, czy znajdą się na niej jakiekolwiek czynności związane z pracą? Jeśli nie, znajdź w miejscu pracy przynajmniej jedną (nową) rzecz, która sprawiałaby ci przyjemność.

Spróbuj uczynić świat lepszym Kiedy założyciel Apple Steve Jobs chciał zatrudnić ówczesnego menedżera Pepsi Johna Sculley’a, ponoć przekonał go pytaniem: Chcesz sprzedawać słodzoną wodę przez resztę swojego życia, czy mieć szansę zmienić świat? Nie bój się pytać o sens swojej pracy. Czemu służy twoja praca? I komu?

Zwróć uwagę na pieniądze Pieniądze to nie wszystko. Niemniej jednak badania satysfakcji z pracy wykazują, że ważne jest poczucie uczciwego wynagrodzenia. Porównaj swoje wynagrodzenie z przeciętną pensją w swoim zawodzie/branży dla swojej grupy wiekowej. Uważasz, że osiągasz ponadprzeciętne wyniki i dlatego powinieneś otrzymywać ponadprzeciętne wynagrodzenie? Uwaga! Większość ludzi uważa, że ich wyniki są powyżej średniej, co z matematycznego punktu widzenia nie może być prawdą.

Weź odpowiedzialność za atmosferę w pracy Wystarczą kłótliwi koledzy, szef, który nigdy nie chwali, zespół bez ambicji i atmosfera w biurze gęstnieje. Problemem jest fakt, że nieprzyjemna atmosfera jest zaraźliwa. Zły humor, który kolega przynosi ze sobą w poniedziałek, bo zapłacił mandat za przekroczenie prędkości, szybko rozprzestrzenia się w całym dziale i do południa już wszyscy mają kwaśne miny.

Wyznacz jasne granice Im więcej sensu widzisz w swojej pracy i im więcej czerpiesz z niej radości, tym większa gotowość do odłożenia na bok życia prywatnego. Jest to sytuacja, którą pracodawcy mogą wykorzystywać. Nie zabieraj pracy do domu i nie zamykaj się w smartfonie. Nie nadużywaj swojego wolnego czasu jako nieograniczonego źródła na nadgodziny. Typowe oznaki pracoholizmu? Wycofujesz się z wcześniej ustalonych spraw („Bo nie wiem, jak stresujący będzie ten tydzień w pracy“) i zaczynasz być postrzegany, jako niewiarygodna osoba („Przepraszam, przyjdę później“).