Zabierz się za drobne sprawy Często drobne, irytujące rzeczy, powtarzające się w nieskończoność, psują nam humory w pracy. Brudny dywan pod biurkiem. Koleżanka przechowuje wspólne pliki w złym folderze na serwerze. Nie masz własnego klucza do archiwum. Nie daj się takim drobiazgom!
Skorzystaj z wolności twórczej Nawet jeśli czujesz się jak mały trybik w wielkiej maszynie, a twój szef twoim zdaniem powinien nazywać się Kontrolski, gdzieś tam jest miejsce na twórczość. Często w firmie trzeba coś zrobić, ale nikt nie określa dokładnie jak. Raport może mieć formę nudnego, czarno-białego pliku, a może warto wstawić tam przykuwające oko wykresy? Z klientem możesz umówić się w biurze lub w wygodnym dla niego miejscu. Tęsknisz za nowymi wyzwaniami? Kierownicy często nie wiedzą, kto z pracowników chciałby się podjąć nowych zadań. Nie bój się pokazać, że jesteś nimi zainteresowany!
Kieruj się sercem Dla kogo bije twoje serce? Dla rodziny? Dla przyjaciół? Ogrodu, modeli kolejek, a może kolekcji monet? Dla festiwalu, który co roku pomagasz organizować? A może dla projektu ochrony środowiska? Zrób listę i sprawdź, czy znajdą się na niej jakiekolwiek czynności związane z pracą? Jeśli nie, znajdź w miejscu pracy przynajmniej jedną (nową) rzecz, która sprawiałaby ci przyjemność.
Spróbuj uczynić świat lepszym Kiedy założyciel Apple Steve Jobs chciał zatrudnić ówczesnego menedżera Pepsi Johna Sculley’a, ponoć przekonał go pytaniem: Chcesz sprzedawać słodzoną wodę przez resztę swojego życia, czy mieć szansę zmienić świat? Nie bój się pytać o sens swojej pracy. Czemu służy twoja praca? I komu?
Zwróć uwagę na pieniądze Pieniądze to nie wszystko. Niemniej jednak badania satysfakcji z pracy wykazują, że ważne jest poczucie uczciwego wynagrodzenia. Porównaj swoje wynagrodzenie z przeciętną pensją w swoim zawodzie/branży dla swojej grupy wiekowej. Uważasz, że osiągasz ponadprzeciętne wyniki i dlatego powinieneś otrzymywać ponadprzeciętne wynagrodzenie? Uwaga! Większość ludzi uważa, że ich wyniki są powyżej średniej, co z matematycznego punktu widzenia nie może być prawdą.
Weź odpowiedzialność za atmosferę w pracy Wystarczą kłótliwi koledzy, szef, który nigdy nie chwali, zespół bez ambicji i atmosfera w biurze gęstnieje. Problemem jest fakt, że nieprzyjemna atmosfera jest zaraźliwa. Zły humor, który kolega przynosi ze sobą w poniedziałek, bo zapłacił mandat za przekroczenie prędkości, szybko rozprzestrzenia się w całym dziale i do południa już wszyscy mają kwaśne miny.
Wyznacz jasne granice Im więcej sensu widzisz w swojej pracy i im więcej czerpiesz z niej radości, tym większa gotowość do odłożenia na bok życia prywatnego. Jest to sytuacja, którą pracodawcy mogą wykorzystywać. Nie zabieraj pracy do domu i nie zamykaj się w smartfonie. Nie nadużywaj swojego wolnego czasu jako nieograniczonego źródła na nadgodziny. Typowe oznaki pracoholizmu? Wycofujesz się z wcześniej ustalonych spraw („Bo nie wiem, jak stresujący będzie ten tydzień w pracy“) i zaczynasz być postrzegany, jako niewiarygodna osoba („Przepraszam, przyjdę później“).