Wydajne porządki, czyli jak pozbyć się nieprzydatnych rzeczy?

Autor: Ruth Drost-Hütt

Dodano: 21 stycznia 2019
Fotolia_31079792_Subscription_Monthly_M

Amerykanka Cris Evatt, z zawodu sprzątaczka, przekształciła setki chaotycznych biur i domów w efektywne miejsca pracy i życia. Oto jej najważniejsze wskazówki:

Wszystko albo nic!

Należy całkowicie opróżnić przestrzeń, którą zamierzamy posprzątać. Może to być szuflada, półka, kosz na dokumenty, pudełko, kubek (no wiesz, ten który pierwotnie miał być przeznaczony tylko na ołówki).  Co nigdy nie wychodzi: sprzątanie półki „od lewej do prawej” lub „za każdym razem po trochu”.

Zrób porządek w szufladzie.

Niech się błyszczy!

Następnie należy wyczyścić pustą powierzchnię i cieszyć się, że wkrótce będzie wyglądała pięknie.

Magiczna trójka

Kolejnym krokiem jest podzielenie właściwej zawartości (która obecnie leży na podłodze) na trzy kupki.

Wspaniałości

Na kupkę o tej pięknej nazwie trafiają przedmioty użyteczne i funkcjonalne. Takie mogą zostać starannie odstawione w miejsce przechowywania. Ale bądź krytyczny: to musi być naprawdę wspaniałe i przydatne. Najlepiej, gdy jest to coś, co ma także aspekt emocjonalny. Coś, co lubisz i czego używasz z przyjemnością. Jeśli takich przedmiotów jest wiele (np. pięć ołówków, dwie książki telefoniczne), wybierz ładniejszy egzemplarz, a pozostałe przenieś do jednej z dwóch kolejnych kategorii.

Prawdziwe śmieci

Na tej kupce powinny wylądować przedmioty, które są zepsute, przestarzałe, zbędne lub nie były używane przez co najmniej rok. Należy je zutylizować i wstępnie odpowiednio posortować na odpady nie nadające się do powtórnego przetworzenia, makulaturę itd. Możesz również przygotować  pudełko zatytułowane „na pchli targ”, jeśli masz ochotę i czas na tego typu rozwiązanie. Ale stanowczo postanów: co nie sprzeda się w pierwszym terminie, zostanie natychmiast wyrzucone!

Znak zapytania

Jeśli podjęcie decyzji czy przedmiot ma trafić do śmieci czy na kupkę z wspaniałościami sprawia Ci trudność, pozostaje jeszcze trzecia kupka – znaki zapytania. Przedmioty te należy zapakować w pudełko (z opisem co dokładnie w nim jest) i wynieść do piwnicy, magazynu lub garażu. Tam mogą leżeć i w razie potrzeby zostać ponownie aktywowane. Przeglądaj je mniej więcej co sześć miesięcy - będziesz zdumiony, jak wiele rzeczy nabyłeś w międzyczasie i ilu możesz się pozbyć z czystym sumieniem. To, co nie było potrzebne przez cały rok, z pewnością nadaje się do kategorii śmieci.

Z powrotem do wspaniałości

Pod koniec sprzątania należy jeszcze raz zwrócić uwagę na uporządkowane już rzeczy z kategorii wspaniałości i porządkować je systematycznie, aby na prawdę były dla Ciebie użyteczne.